Utbildningsfilm Historia, Bild

Konstverk speglar sin tid – Sankta Apollonias martyrskap, 1461

1400-talet. Kung Karl VII bodde i staden Tours och på gatorna fanns ett myllrande folkliv. Där arbetade den berömde målaren Jean Fouquet och mellan 1452 och 1461 målade han den detaljrika religiösa målningen ”Sankta Apollonias martyrskap” med hjälp av förstoringsglas. Tavlan visar en fastbunden kvinna som blir torterad av bödlar. Men har motivet en verklig bakgrund eller visar den en teaterscen med ett mysteriespel från medeltiden? Fouquet var också regissör av mysteriespel och i tavlan ger han en glimt av den moderna era som väntar bortom medeltidens horisont. Vad säger målningen om tidsperioden, trosföreställningarna och dess plågor?

Tavlan hänger idag på Musée Condé, Chantilly i Frankrike

Programmen i serien undersöker konsthistorien på ett nytt sätt. Varje film analyserar ett konstverk, och lyfter samtidigt detaljer i målningarna för att berätta om den tidsanda som rådde. Genom bildanalysen och dess tolkningar framträder en rik bild av en historisk epok, som belyser allt från krig, ekonomi, revolution, tro eller vetenskap.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2015