Utbildningsfilm Historia, Bild

Konstverk speglar sin tid – Hovdamerna, 1656

Madrids guldålder. Fortet Alcázar som har byggts av muslimer på 800-talet har senare blivit ett kungligt palats och ett säte för det spanska hovet. Filip den IV av ätten Habsburg bor på slottet och är kung över ett stort rike, med kolonier spridda över hela jorden från Iberiska halvön till Mexico och Indien. Kungen finansierade och stöttade många konstnärer, däribland Diego Velázquez som 1656 målade en berömd mångbottnad målning av kungafamiljen. Vad är det för en familj han beskriver och vad säger tavlan om konstnären, landet och epoken i en historisk kontext?

Tavlan hänger idag på Pradomuseet i Madrid.

Programmen i serien undersöker konsthistorien på ett nytt sätt. Varje film analyserar ett konstverk, och lyfter samtidigt detaljer i målningarna för att berätta om den tidsanda som rådde. Genom bildanalysen och dess tolkningar framträder en rik bild av en historisk epok, som belyser allt från krig, ekonomi, revolution, tro eller vetenskap.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2016