Utbildningsfilm No/biologi

Människans kropp – våra fantastiska celler 2

Vad är hemligheten bakom ett långt liv? I den andra delen av Människans kropp får vi följa människan från barndom och under uppväxten till det slutliga åldrandet. Vad är det som gör att vi utvecklas och förändras fysiskt? Vi får reda på vad som händer i kroppen under puberteteten och under ålderdomen. Men vad är det som styr åldrandet? Och hur känns det att åldras när muskler och syn försvagas? Forskare har besökt Sardinien där en på 5 000 öbor är äldre än 100 år. Beror deras höga levnadsålder enbart på genetiska betingelser eller beror det på en hälsosam diet? I filmen får vi lära oss om neuroner och mitokondriers funktion och vad som händer när oxytocinnivån är för låg i kroppen.

• Produktionsland: Tyskland
  • Produktionsår: 2015