Utbildningsfilm Historia

Sanningen om vikingar – del 1

Vikingar! Vilka var de? Mytomspunna, råbarkade sjöfarare från Norden som härjade och plundrade för 1 000 år sedan. Men vikingarna var inte bara plundrare. De var också framgångsrika handelsmän och upptäckare som reste längre än några andra européer hade gjort före dem. Vi får följa arkeologen Kristina Ekero Eriksson på en färd, från Birka till Island och ända till New Foundland i Kanada, i vikingarnas fotspår. Med hjälp av satellitbilder kan forskarna nu göra nya upptäckter som gör att vi kan komma närmare sanningen om hur vikingarna levde och verkade. Man har bland annat omvärderat synen på Birka som en fridfull handelsstad och hittat föremål och båtgravar som tyder på att vikingatiden kan ha börjat långt innan vi tidigare har trott. Men hur byggde de sina överlägsna båtar som kunde korsa Atlanten? Berättelserna om Vikingarnas upptäckter fördes vidare från generation till generation och nedtecknades först på 1200-talet och idag känner vi dem som de isländska sagorna. Dagens forskning visar att de nya landområden som beskrivs i sagorna är Nordamerika.

• Produktionsland: England
  • Produktionsår: 2016