Utbildningsfilm Historia

Sanningen om vikingar – del 2

Någon gång under 700-talet började vikingarna ge sig ut på haven och under en period på ungefär 300 år expanderade de sitt handelsnät över ett större område än man tidigare trott var möjligt. I den andra delen av ”Sanningen om vikingar” följer vi arkeologerna Kristina Ekero Eriksson och Sarah Parcak när de kartlägger vikingarnas resor utmed den nordamerikanska kusten. De isländska sagorna berättar om fyra resor från Europa till ”Vinland”, som vikingarna kallade det nya landet. Genom att använda sig av satellitbilder söker forskarna finna spår av vikingarnas bosättningar. Men varför stannade de inte? Och fick de kontakt med den nordamerikanska ursprungsbefolkningen? Forskarna på Island gjorde en häpnadsväckande upptäckt när DNA-tester visade att en genetisk variation som mest förekommer hos nordamerikanska indianer återfinns hos 80 idag levande islänningar. Ny forskning menar att generna härstammar från en indiankvinna som förts till Island av vikingarna omkring år 1000.

• Produktionsland: England
  • Produktionsår: 2016