Utbildningsfilm Svenska

Sjöwall Wahlöö – berättelsen om ett brott

Hur föddes den moderna deckaren? Per Wahlöö och Maj Sjöwall blev internationellt kända med sin nyskapande deckarserie. För första gången berättas hela historien om hur böckerna om Martin Beck kom till. Hur Per och Maj skrev var för sig i omgångar, varpå historierna växte fram. Författarnas sätt att skriva i en realistisk tradition och utgå från polisernas vardagsarbete, med ett samhällskritiskt perspektiv var nytt för genren. Filmen speglar också författarnas kärlekshistoria och önskan att vilja lyfta orättvisor i samhället.

Tips - i filmens handledning  finns frågor till filmen samt förslag till fördjupande övningar, som att eleverna  får skriva egna deckare i klassen.

• Produktionsland: Sverige
  • Produktionsår: 2015