Utbildningsfilm Biologi

Allergi som barn

Ben och Izzie berättar
Izzie har anafylaxi som är en kraftig allergi. Om man äter eller kommer i kontakt med det man är allergisk mot reagerar kroppen. Man blir skakig och torr i munnen. Det gör ont i tungan och det börjar sticka i den. Läpparna svullnar upp och huvudet och magen värker om man kommer i kontakt med nötter.
Ben är allergisk mot skaldjur, kiwi och alla nötter. En gång fick han en god middag hemma och åt lite. Först var det riktigt gott. Sedan fick hans mamma ringa efter ambulans. Därför är han orolig för att få i sig nötter för nästan vad som helst kan hända. Som tur var har Ben en adrenalinpenna att sticka i kroppen om det händer. Då blir han bättre.

Serien "Sjuk som barn" uppmärksammar barn som av olika anledningar inte kan gå till skolan för att de är sjuka. Hur är det att vara sjuk under en längre tid? Vad innebär det att ha sjukdomar som epilepsi, leukemi eller svår allergi? Lär dig mer om sjukdomarna och hur det kan kännas att inte alltid få gå till skolan.

• Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2017