Utbildningsfilm Biologi

HIV som barn

Melissa berättar
Melissa växte upp i en stor familj som mellanbarn med mamma fast utan pappa. Hon kände sig fri och lycklig som barn. Men när hon var 11 år fick hon veta att hon var HIV-positiv. Så hon blev tvungen att ta mediciner för immunsystemet. Varje dag, hela livet. Melissa låtsades vara modig, lycklig och glad inför kompisarna. Det var tungt. Men när hon träffade andra barn som hade HIV, mådde hon bättre. Till slut vågade Melissa berätta för vännerna. Det var en stor lättnad.

Serien "Sjuk som barn" uppmärksammar barn som av olika anledningar inte kan gå till skolan för att de är sjuka. Hur är det att vara sjuk under en längre tid? Vad innebär det att ha sjukdomar som epilepsi, leukemi eller svår allergi? Lär dig mer om sjukdomarna och hur det kan kännas att inte alltid få gå till skolan.

• Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2017