Utbildningsfilm Biologi

Cystisk fibros som barn

Jasper berättar
Jasper har cystisk fibros. Det är en osynlig sjukdom som påverkar lungorna och andra delar av kroppen. Slemmet i halsen är en stor grej. Det måste hostas upp i näsdukar. Annars kan det fastna i lungorna. I skolan måste Jasper ta tabletter fast alla stirrar. Och ingen annan på skolan får ha choklad med utom Jasper för hans kropp tar inte upp tillräckligt med fett. Om Jasper tränar mycket får han mer energi. Det är bra!

Serien "Sjuk som barn" uppmärksammar barn som av olika anledningar inte kan gå till skolan för att de är sjuka. Hur är det att vara sjuk under en längre tid? Vad innebär det att ha sjukdomar som epilepsi, leukemi eller svår allergi? Lär dig mer om sjukdomarna och hur det kan kännas att inte alltid få gå till skolan.

• Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2017