Utbildningsfilm Biologi

Trädens värld – ett år i norr

På jordens alla kontinenter och öar finns skogar och djungler som har olika ekosystem och flödar av liv. I vilken skogstyp du än hamnar i så gäller de grundläggande biologiska reglerna; att överleva klimatet.

En av de största skogarna på jorden är Tajgan i norr. En inte så artrik skog med tufft och hårt klimat. Vintrarna är långa, mörka och kalla. Den stora mängden sötvatten finns odrickbart för träden som snö och is den större delen av året. Men ändå sjuder det av liv här!

Skogarna består mestadels av de tåliga barrträden gran och tall som är perfekt anpassade att klara frost och tunga snöoväder. Näringsväven av djurliv är skör med få arter men vi får bland annat möta korp, järv, lokatt, björn, rovfåglar och myror. I denna oerhört vackert producerade naturfilm får vi ett snabbspolat år i den tuffa Taigan som lika gärna kan vara filmad i vår skog i norra Sverige. En av två delar i serien Trädens värld.

• Produktionsland: Spanien
  • Produktionsår: 2017