Utbildningsfilm Astronomi

Universums mysterier – Sökandet efter vatten

Överallt på jorden hittar vi vatten – en förutsättning för livet på vår planet. Men finns det samma förutsättningar för liv hos andra himlakroppar? Och vad skiljer jorden från andra planeter, som t.ex. fotosyntesen och kolets kretslopp.

Den här filmen handlar om hur forskare letar efter vatten – och andra livsnödvändiga ingredienser – på de mest avlägsna platser i vårt solsystem. Bland annat får du följa med till Jupiter, Pluto och Mars och se vad som skiljer dem från Jorden. Ny teknik har även gett oss nya möjligheter att spana bortom vårt eget solsystem…

Ålder för filmen bör ses som en fingervisning. Vi rekommenderar alltid att läraren ser filmen innan visning för att avgöra om den passar eleven/klassen.