Utbildningsfilm Geografi

Universums mysterier – Supervulkaner

Universum har många hemligheter men några av dem har forskare numera ledtrådar till! Med hjälp av dramatiserad grafik får du ta del av nya spännande forskarrön. Häng med in i ett svart hål, ned i en supervulkan, gå på månpromenad eller åk till Jupiters måne!

Genom historien har supervulkaner ibland drabbat vår planet. Ofta med giftiga gaser, klimatkollaps och massdöd som följd. I den här filmen får du veta hur supervulkaner bildas och vilka som hotar oss i framtiden, som t.ex. i nationalparken Yellowstone i USA.

Du får även följa med till Neptunus och Jupiters månar för att se andra slags supervulkaner– och resultatet av deras förödelse. Dessutom förklaras begrepp som bl.a. plattektonik, Eldringen och Pangea.

Ålder för filmen bör ses som en fingervisning. Vi rekommenderar alltid att läraren ser filmen innan visning för att avgöra om den passar eleven/klassen.