Utbildningsfilm Samhällskunskap

Världens händelser – Nelson Mandela

Nelson Mandelas frigivning, februari, 1990.  Efter nästan trettio år i fängelse släpps Nelson Mandela. Han var dömd som terrorist, men sågs av desto fler som frihetskämpe. Kampen mot apartheid spreds utanför Sydafrikas gränser och inte minst till Sverige. Hör även svenske Magnus Walan, som arbetade för den svarta motståndsrörelsen, berätta om Sveriges insatser och om hur han själv tog stora risker.

OBS! Vi vill förvarna om att vissa filmer i serien innehåller starka berättelser och bilder.

Tips du som abonnerar på Film och Skola - spelfilm plus, kan även se Farväl Bafana  och om du abonnerar på Film och Skola - spelfilm hittar du även Invictus - de oövervinnliga.

SVT logotyp