Utbildningsfilm Biologi/värdegrund

Växa till vuxen

En 25-årig kvinna söker svar på vad som skiljer mellan vuxen och tonåring och varför det är så. Med sitt öppna och ärliga sätt intervjuar hon olika forskare som beskriver de fysiska, biologiska och psykologiska effekterna som är under tonåren och vad som händer sedan. Med stor dos igenkänning, oavsett om du är ungdom eller vuxen, får vi vetenskapliga förklaringar till ungdomens excentriska känsloliv ur ett evolutionärt perspektiv. Men, det ställs också i relation till hur dagens samhälle ser ut idag och vilka nya utmaningar det medför. Något som evolutionen inte förberett mänskligheten på.

Filmen passar i många sammanhang. Dels för högstadie- och gymnasieelever som kan behöva förståelse över grupptryck, bekräftelsebehov, känslostormar, konflikter och mycket mer. Men också som fortbildning för pedagoger som arbetar nära ungdomar för att påminnas om var barnet är i livet och vart det är på väg.