Filmnavet Religionskunskap

Judendom - andliga ledare

Inom judendom kallas en av ledarna för rabbin. Vi får reda på vilka som kan bli rabbiner och vilka funktioner en rabbin har. Vi får också reda på vad en kantor gör i en församling. Samhället som vi lever i idag har ledare av olika slag. Vi behöver ha ledare som kan leda sin grupp men som också kan motivera och inspirera.

Religionerna har också ledare. Inom judendom kallas en av ledarna för rabbin. En annan leder sången under gudstjänsterna och kallas kantor. Vi möter rabbiner som berättar om sina uppdrag. Vi möter också ungdomar och andra vuxna judar som uttrycker vad rabbinen och kantorn betyder för dem. En religionsvetare förklarar och resonerar om vad en andlig ledare är. Filmen tar upp bland annat följande frågeställningar:

• Hur tar judendomens centrala tankegångar sig uttryck i rabbinens och kantorns uppdrag?
• Vilka funktioner har en rabbin och en kantor?
• Vad betyder rabbinen för en jude?
• Kan både män och kvinnor bli rabbiner?

Om filmserien INblick i världsreligionerna:
Syftet med filmserien “INblick i världsreligionerna” är att ge eleven djupare kunskaper om och ökad förståelse för andra religioner. Filmserien ska inspirera till att jämföra och resonera kring religionerna. En unik filmserie med filmer om de fem världsreligionerna ur ett svenskt perspektiv.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm