Filmnavet Religionskunskap

Judendom - levnadsregler

Den här filmen handlar om levnadsregler inom judendomen. Vilka är de viktigaste judiska levnadsreglerna och hur viktiga är de? Vi möter olika judiska företrädare som berättar och resonerar. Vi behöver regler och lagar för att kunna fungera bra tillsammans. Regler finns inom idrotten, i skolan, i trafiken och på arbetsplatser.

Inom våra religioner finns det också levnadsregler som ska följas. Tora är den skrift som judendomen främst hämtar sina levnadsregler från. Genom intervjuer med företrädare inom judendomen, ungdomar och vuxna, och med kommentarer från en religionsvetare får vi veta mycket om levnadsreglerna inom judendom.

• Hur tar sig centrala tankegångar uttryck i levnadsreglerna?
• Vilka är judendomens viktigaste levnadsregler?
• Vad härstammar levnadsreglerna ifrån?
• Hur används levnadsreglerna i vardagen?
• Gäller samma levnadsregler för både män och kvinnor?
• Varför ska man följa levnadsreglerna?
• Vad händer om man inte följer levnadsreglerna?

Om filmserien INblick i världsreligionerna:
Syftet med filmserien “INblick i världsreligionerna” är att ge eleven djupare kunskaper om och ökad förståelse för andra religioner. Filmserien ska inspirera till att jämföra och resonera kring religionerna. En unik filmserie med filmer om de fem världsreligionerna ur ett svenskt perspektiv.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm