Filmnavet Religionskunskap

Judendom – högtider

Filmen handlar om judendomens viktigaste högtider och traditioner. Vilka är de och hur och varför firas de? Vi får reda på de många och vanligaste högtiderna och traditionerna inom judendomen. Vi möter företrädare för judendom som berättar om hur de firar till exempel Sabbat och Pesach.

I filmen får vi träffa ungdomar, vuxna, rabbiner som uttrycker vad högtiderna betyder för dem. Det berättas också om högtiderna rosh hashana, som kippur, sukkot, chanukka och purim. Dessutom möter vi religionsvetare som också resonerar kring filmens frågeställningar:

• Hur tar judendomens centrala tankegångar sig uttryck i högtiderna och traditionerna?
• Vilka är judendomens viktigaste högtider?
• Hur firar man högtiderna och varför?
• Vad betyder högtiderna för judar?

Om filmserien INblick i världsreligionerna:
Syftet med filmserien “INblick i världsreligionerna” är att ge eleven djupare kunskaper om och ökad förståelse för andra religioner. Filmserien ska inspirera till att jämföra och resonera kring religionerna. En unik filmserie med filmer om de fem världsreligionerna ur ett svenskt perspektiv.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm