Spelfilm plus Drama

Cinema Paradiso

En vacker, mänsklig och rolig historia om en liten italiensk biografs uppgång och fall. Den framgångsrika regissören Salvatore Di Vita får bud från sin hemstad att Alfredo dött - ett bud som väcker minnen. Maskinisten Alfredo härskade i ensamt majestät i sin biograf Paradiso. När Alfredo blev blind övertog Salvatore hans sysslor och en djup vänskap rådde mellan dem. Men så småningom när biografen lades ner lovade Salvatore att aldrig återvända till hemstaden. Men han trotsar löftet när det är dags för Alfredos begravning.

Giuseppe Tornatores nostalgiska mästerverk om vänskapen mellan en filmmaskinist och en filmtokig liten pojke på den italienska landsbygden är en av alla tiders mest älskade filmer och belönades (1989) med både en Oscar och en Golden Globe för Bästa utländska film samt Juryns stora pris i Cannes.

2018 fyllde den omtyckta filmen 30 år och återvänder i nyrestaurerat skick för att återigen få oss att skratta, gråta, fängslas och värmas.

• Originaltitel: Nuovo Cinema Paradiso
  • Produktionsland: Italien/Frankrike