Spelfilm plus Drama

Dröm vidare

Mirja måste finna sin plats i världen efter ett avtjänat fängelsestraff. När hon lyckas få ett jobb som hotellstäderska börjar hon leva ett dubbelliv. Hon slits mellan sin sjuka mamma och sina gamla vänner, som varit som hennes riktiga familj. Dröm vidare är en uppväxtskildring om unga tjejer som blir vuxna kvinnor. En lika verklighetsnära som drömsk film om vänskap, lojalitet och klass.

Dröm vidare är ett socialrealistiskt ungdomsdrama om förorten, segregering, fattigdom, klass och grupptryck. Mirja vill bryta med det kriminella livet. Hon har en lillasyster att måna om när mamman blir sjukare. Men hur ska hon få ett jobb och hur ska hon få kompisarna att fatta? Ta hjälp av Filminstitutets handledning och diskutera klassbegreppet med unga.

A-märkt film ikon  A-märkt film

• Produktionsland: Sverige