Spelfilm plus Komedi/drama

Du gör mig galen

Pat, en före detta lärare har precis släppts ut från den psykiatriska anstalten där han suttit efter att ha försökt slå ihjäl sin frus älskare. Nu tvingas han flytta hem till sina föräldrar och gör allt han kan för återförenas med sin motvilliga ex-fru. På en brokig väg dit möter han mystiska Tiffany som har en hel del egna problem.

Så här beskrev SVT:nyheter, Kristoffer Viita filmen:
”Genial bipolär dramedi
Du gör mig galen! balanserar på rätt sida om gränsen för en mysig film om psykiska sjukdomar /.../  Psykiska problem är förstås jävligt indie. Men om man ser ”Du gör mig galen!” som ett välskrivet stycke romantisk dramedi – utan att ifrågasätta huruvida neuroser är sexiga (vilket Woody Allen aldrig gjort under hela sin karriär), glömmer den lökiga svenska titeln och ignorerar det lite för söta slutet – blir den väldigt lätt att tycka om."

Jennifer Lawrence fick för rollen som Tiffany en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll 2013.

• Originaltitel: Silver Linings Playbook
  • Produktionsland: USA