Spelfilm plus Drama

Farväl Europa

Farväl Europa följer den österrikiske författaren Stefan Zweigs år i exil. Efter att ha flytt Nazi -Tyskland på grund av sin judiska härkomst reste Zweig mellan Buenos Aires, New York och Brasilien på jakt efter ett nytt hem. Filmen skildrar Zweigs kamp för att förstå och acceptera händelserna i Europa och sitt före detta hemland Tyskland. Stefan Zweig tillhörde Europas främsta författare under mellankrigstiden. Hans böcker är ständigt aktuella men har upplevt en renässans de senaste åren och flera av böckerna har släppts i svenska nyutgåvor.

Farväl Europa var Österrikes bidrag i kategorin ”Bästa utländska film” till Oscarsgalan 2017.

• Originaltitel: Vor Der Morgenröte - Stefan Zweig In Amerika
  • Produktionsland: Österrike/Tyskland/Frankrike