Spelfilm plus Drama/musik

Medan vi lever

Efter 30 år i Sverige bestämmer sig Kandia, en afrikansk kvinna i femtioårsåldern, för att flytta tillbaka till Gambia. Sonen Ibbe är precis på väg att slå igenom som hiphop-artist i Sverige, men bestämmer sig för att försöka hämta hem sin mamma. Det visar sig dock snart att mötet med hemlandet inte alls blir som de tänkt sig. Medan vi lever berättar en universell historia om identitet i rörelse, en berättelse om förnekelse och om att acceptera sig själv och andra som de är. Det är en glädjefull men bitterljuv syn på att ”leva tillsammans” i en förvirrad värld. Rekommenderas för högstadiet och gymnasiet!

Om en 17-årig rapmusiker och hans relation till sin mamma. Tema: skapande samt identitet som första och andra generationens invandrare. Fin kritik i svensk press. Filmen vann pris som bästa europeiska film, ungdomarnas val!

Textning: svensk samt även arabisk och engelsk valbar textning.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: Njutafilms