Spelfilm plus Dokumentär

Gogo – världens äldsta skolelev

Man blir aldrig för gammal för att gå i skolan! Priscilla Sitienei, även kallad Gogo, bor i nordvästra Kenya. Hon är 94 år och den äldsta eleven i grundskolan hittills. Uppmuntrad av sina 54 barnbarnsbarn och hela skolan är hennes stora mål i livet att kunna ta examen från grundskolan.

I en värld där flickors skolgång fortfarande är en stor utmaning får vi följa denna modiga kvinnas utveckling. En spännande och helt sann historia, fylld av poesi, humor och kärlek.

Handledningen till Gogo är anpassad med frågor och övningar för olika åldrar från melllanstadiet till och med gymansiet. Precis som föregångaren På väg till Skolan – samma regissör ligger bakom filmerna – kan filmen användas på olika nivåer och ge olika grader av fördjupning att arbeta med.

Filmen visar glädjen med skolgång och hur utbildning värderas av den som inte har haft möjlighet att få det. AN, SwF

A-märkt film ikon  A-märkt film