Spelfilm plus Drama

The Lunchbox

”Ett misstag kan vara det bästa som hänt dig!” I Mumbais intensiva storstadsmyller sammanför en fellevererad lunchlåda två mycket olika öden. Den lite småsura äldre änklingen Sajaan tar av misstag emot den lunch som hemmafrun Ila har förberett för sin man. Den himmelska måltiden blir början på en humoristisk och rörande brevväxling i en matlåda fylld av passion, längtan och hopp inför framtiden. Sajaan och Ila hittar en efterlängtad vänskap och delar sina innersta tankar, drömmar och sorger, vilket hjälper dem att se och uppskatta de ljusa stunderna i livet. ”The Lunchbox” är en fin feelgoodfilm som har fascinerat människor med sin originalitet och värme.

/...Också i en myllrande mångmiljonstad finns det gott om betungande ensamhet. De dagliga lapparna från en främling blir till flaskpost från en annan värld, outtalade löften om en möjlig förändring.../ Jan Söderqvist, Svd

• Originaltitel: The Lunchbox
  • Produktionsland: Indien, Frankrike