headphones

UR Moderna Språk

Anaconda société : Om Frankrike och jämställdheten

Har franska familjer mer konservativa könsroller än svenska familjer? Kan franska killar verkligen laga mat och byta blöjor? Hur fungerar jämställdheten i Frankrike när man får barn? I Sverige delar föräldrarna på en arton månaders ledighet. I Frankrike har en mamma två och en halv månads ledighet medan en pappa har elva dagar. Hur gör man då? För Julia i Marseille är det självklart att det är hon som har största ansvaret för den sex månader gamla dottern. För att kunna fortsätta jobba har Julia därför anställt en barnskötare. Vi träffar också Martin och Yaynik - två pappor som tycker att mansrollen i Frankrike har förändrats. Emmanuelle pratar med barnen Roksana och Darius om vad det betyder att vara kille eller tjej.