UR Samhällskunskap

Barn utan papper : I väntan på framtiden

År 2009 beslöt Knivsta kommun att alla barn i kommunen ska ha rätt att gå i skola. Detta inbegrep också flyktingbarn gömda på Alsike kloster. På Alsike kloster har man sedan 70-talet hyst papperslösa flyktingar. Besök i klostret och möte med helgeandssystrarna Marianne och Karin som tittar på ett avsnitt av UR:s "Vi gömde oss" från nittio-talet. Syster Karin säger, att gå i skola handlar även om att få rutiner. Det är viktigt att barnen avlastas och inte tar på sig rollen som förälder. Tostacy Meira från Angola bor på klostret med sin familj. Det har betytt mycket för Tostacy att hon fått gå i skolan. Hon har kunnat prata om sina bekymmer hos skolkuratorn. Samtal med Bobby och Nadie som bott på klostret, men numera har uppehållstillstånd. De lovprisar helgeandssystrarna.