UR Samhällskunskap

Barn utan papper : Rätten till skola

Någonstans i Sverige lever en splittrad eritreansk flyktingfamilj gömd. Bakom sig har de en flykt fylld av umbäranden och traumatiska upplevelser. Sedan ankomsten till Sverige har familjen under ett och ett halvt års tid flyttat mellan ett trettiotal gömställen. Möjligheten till kontinuerlig skolgång har varit i det närmaste obefintlig för sönerna i familjen, som genom den långa flykten förlorat många år av utbildning. Sverige har fram till hösten 2012 saknat lagstiftning om asylsökande flyktingbarns rätt till utbildning, trots att Barnkonventionen tydligt slår fast denna rätt. Men med regeringens höstbudget kom beskedet att papperslösa barn ska få gå i skola från mitten av 2013. Det kommer att få konsekvenser för de många flyktingbarn som idag lever gömda i landet.