UR Svenska

Språkresan : Behrang Miri

Behrang Miri kom till Sverige från Iran som fyraåring. Idag arbetar han som pedagog i skolor och fritidsgårdar och uppmuntrar ungdomar att ta sin utbildning på allvar. Han använder rappen som pedagogiskt verktyg och menar att om eleverna får utnyttja sitt intresse för rap och musik kan det bli en ingång till ett rikare och mer nyanserat språk. När programmet spelades in hade Malmöstadsdelen Rosengård just skakats av kravaller och bränder och vi följer med när Behrang talar med ungdomar som ger oss sin syn på händelserna. Vi följer också med när Behrang förläser om sitt arbete för lärarstudenter i Malmö och träffar hans pappa Hussein. De diskuterar otryggheten de bar med sig från Iran, känslan av utanförskap i det nya landet och anpassningen till det svenska samhället.