UR Svenska

Språkresan : Martin Bentancourt

Rapparen och radioprataren Martin Bentancourt växte upp i Rinkeby. Han menar att uppväxten där gett honom tillgång till rikare vyer och att det är en förmån att kunna tala flera språk. Martin gick i en spansk hemspråksklass de första åren i skolan men hans mamma flyttade honom eftersom hon tyckte att han inte lärde sig tillräckligt bra svenska där. Vi följer med till radiostudion och hem till Rinkeby där Martin träffar unga rappare i tunnelbanan, fans på skolgården och tillsammans med en kompis minns skoltiden. Och så är vi med när Martin och hans mamma diskuterar språk, språkinlärning och vikten av ett rikt och nyanserat språk. Jonas Hassen Khemiri kåserar över svenskan som ett musikspråk.