UR Svenska

Språkresan : Stavros Louca

Stavros Louca kom till Sverige som flykting från Cypern 1974. Idag är han en prisbelönt lärare som fått sina Rinkebyelever att bli bäst i Sverige på matte. Till en början tänkte han inte stanna i Sverige och tyckte att svenska var fult. Det var först när han fick barn som han kände sig motiverad att lära sig svenska ordentligt. Men det är fortfarande på grekiska han räknar, sjunger och drömmer. Vi följer med Stavros till skolan, till broderns bilverkstad och under promenader med dottern Sara. De bestämmer sig för att resa till Cypern för att Sara ska få se Stavros barndomshem i Famagusta, idag är en avstängd spökstad. Dessutom kåserar Jonas Hassen Khemiri kring det svenska språkets innersta väsen.