UR Svenska Som Andraspråk Och Sfi

Svenska till varje pris - debatt : Lärandets förutsättningar

Vilka individuella förutsättningar har eleverna på sfi när de ska lära sig svenska? Vissa elever har aldrig gått i skolan. Hur kan man koncentrera sig på skolan om ens familj är kvar i hemlandets krig? Om man lider av posttraumatisk stress? Lärarens motivation är viktig för inlärningen. Många klasser är väldigt stora och detta påverkar också. Lär man sig svenska fortare om man får 12 000 kronor i bonus? Studion gästas av: riksdagsledamöterna Roger Haddad (FP) och Maria Ferm (MP), sfi-lärarna Jozefina Persson och Sara Lövestam, Niklas Möller, psykolog på Röda korsets behandlingscenter i Uppsala samt Wajihe Ahmadi, utbildad rektor. Programledare: Natanael Derwinger.
  • Originaltitel: Svenska till varje pris - debatt : Lärandets förutsättningar
  • Bolag: UR