UR Svenska Som Andraspråk Och Sfi

Svenska till varje pris - debatt : SFI - organisationen från helvetet

Alla vuxna som kommer till Sverige har rätt att läsa svenska på SFI, svenska för invandrare. Då måste man förstås gå på lektionerna, men eleverna måste dessutom ta praktikplatser om de erbjuds från Arbetsförmedlingen, vara tillgängliga för kommunens integrationsenhet och även lyssna på Socialtjänsten som står för deras uppehälle medan de studerar. Problemet är att instanserna ofta har helt olika mål och kräver helt olika saker. Så vem ska man lyssna på? Gäster i studion: Peter Ekborg, bitr. generaldirektör på Skolinspektionen, Jussi Koreila, rektor och ansvarig för sfi-undervisningen i Södertälje, Akbar Safarli, tidigare sfi-elev och avhoppad demokratikämpe från Azerbadjan, och Christopher von Stedingk, enhetschef Språk och framtid i Örebro. Dessutom debatterar Roger Haddad (FP) och Rossana Dinamarca (V) om huruvida sfi-valet är en bra idé.