Utbildningsfilm Samhällskunskap

Barnkonventionen – Feifeis rätt till nationalitet och namn

Åttaårige Feifei är en kinesisk pojke som är född och bosatt i Holland. Men han finns inte officiellt i Holland. För varken Feifei eller hans mamma har identitetspapper. Feifei är illegal, men han är också ett barn. Hans kompis Mees tycker att det är helt knäppt att Feifei inte har ett pass. Det tycker Feifei också. Han förstår inte så mycket av allt pappersarbete, men hoppas på att få hjälp av en särskild rättighet för barn, som ska ge honom identitetspapper. För om Feifei får det kan han äntligen påbörja ett normalt liv och få ett riktigt hem. Kommer han att lyckas?

• Barnkonventionens artikel nummer 7: Varje barn har rätt till ett eget namn, ett medborgarskap och att känna till sitt ursprung. Barnet har rätt, så långt det är möjligt, att få veta vilka föräldrarna är och bli omvårdat av dem.

Varje barn har rätt till ett lyckligt liv. Det är vad denna serie handlar om. Oavsett bakgrund har varje barn rätt att behandlas med respekt och att få komma till tals. FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen) antogs 1989. Enligt konventionen ska bland annat barnets bästa komma i främsta rummet i alla åtgärder som rör barn.