Utbildningsfilm Historia

Birkas hemlighet

Vikingastaden Birka har beskrivits som en viktig handelsstad i Mälaren och är ett av Unescos världsarv. Men nu visar ny forskning att det tidiga Birka kan ha sett helt annorlunda ut än vad vi tidigare har förstått. Med hjälp av markradar har österrikiska forskare undersökt marklagren och den bild som nu framträder berättar en skrämmande historia. Birka som hade sin storhetstid från sent 700-tal och 200 år framåt, kan ha varit en nekropol. Radarbilderna visar gravfynd från 4 000–5 000 gravar. Mängden gravar gör att många fler måste ha arbetat med gravarna och gravhögarna. Forskarna har också funnit en hel samling småhus som fungerade som små verkstäder och de omgavs av en befästning eller vall. Merparten av stadens befolkning tycks ha levt under svåra förhållanden i de små skjulen. Idag vet vi att det har funnits slavar på Birka då man vid tidigare utgrävningar har funnit handbojor och fjätter i stadsområdet. Filmen presenterar en ny forskning som väcker många frågor. Kan Ansgars mission ha varit ett försök att friköpa kristna slavar?

Filmen om Birkas hemlighet vittnar om en brytningstid mellan det nya och det gamla, det avspeglas i de ritualer som arkeologerna funnit.

SVT logotyp

• Produktionsland: Sverige