Utbildningsfilm Idrott Och Hälsa/biologi

Bola – bara ett knapptryck bort

En gripande sann berättelse som filmatiserats av filmaren Jan Linell.

Adams liv i gymnasiet är som de flesta andras. Kompisar, livsfrågor, familjeliv, kärlek och gym är centralt. I det här drar Adams vän Lukas in honom i ett missbruk av anabola steroider. Det känns oskyldigt i början men sakta men säkert vänder livets flyt.

Hur upptäcker omgivningen missbruket? Hur skulle du ha agerat om du var hans närstående? Finns det någon som gör ”rätt” i filmen? Ett oerhört bra material för att lyfta skadliga kostpreparat och anabola tillsammans med eleverna.

Använd gärna den faktafyllda filmen AAS - om riskerna med anabola för din egen fortbildning. Eller tillsammans med eleverna efteråt.

Filmen Bola - bara ett knapptryck bort har tagits fram på initiativ av rörelsen Pure For Sure, www.pureforsure.com. De har också tagit fram digital utbildning riktad till högstadie-och gymnasieskolor. För mer information om utbildningsmaterialet kontakta dem direkt på https://pureforsure.com/academy/