Utbildningsfilm Vård Och Hälsa

Emma vill ju leva

Anorexia är en svår sjukdom för den som drabbas och för den drabbades familj. 18-åriga Emma filmar sin egen kamp mot sjukdomen och döden. I tillbakablickar visas en glad yngre Emma som ser frisk ut, men via föräldrarna och stillbilder förstår vi att Emma har haft ätstörningar sedan en lång tid och att hon har fått många behandlingar mot sjukdomen. Filmen är hjärtskärande men också avväpnande öppen och visar vikten av att välja livet innan sjukdomsförloppet och svälten gjort att det är för sent.

BRA ATT VETA: ”Ätstörningar är ett bredare begrepp än anorexi, som dessutom är den diagnosgrupp som är den ovanligaste ätstörningen.”

• Produktionsland: Nederländerna
  • Produktionsår: 2016