Utbildningsfilm Idrott Och Hälsa/biologi

Psykisk hälsa – ätstörning

Om att leva från barndomen till vuxen ålder med ätstörningar. Vad är det som utlöser en ätstörning och varför kan man inte få vara stor och hälsosam? Möt kvinnor, från unga vuxna och uppåt, som på olika sätt tacklar sina tankar och kroppar sedan barnsben.

En av skolans viktigaste uppdrag är att stärka barns självkänsla och lyfta personliga ämnen. Ett sätt är att med film visa andra människors upplevelser av hur det är att leva med någon form av psykisk åkomma. Vi får i serien möta folk som lever med psykoser som kan uppstå om man tar droger. Men också hur ätstörningar påverkar kvinnors hela uppväxt och liv samt unga mäns tankar om självmord och hur man hanterar dessa tankar.

Den här serien från Nya Zeeland kan även användas i engelskundervisningen för att lyssna på olika dialekter av engelska.