Utbildningsfilm Historia

Forntidshistoria – metallåldern

Kap. 4: Metallåldern
Nu har man lärt sig utvinna metaller ur malm genom små masugnar, en process som beskrivs tydligt i filmen. De olika metallerna har också namngivit de olika perioderna. Först ut är kopparåldern ca 4 400 år f.kr. därefter lärde man sig skapa brons genom att blanda tenn med koppar. Denna metall var mer beständig och lättare att arbeta med, ett hårdare och tåligare material. Under bronsåldern i Europa, 2 200 till 800 år f.kr., så utvecklades olika arbetsdelningar fram i samband med produktionen av metall och dess olika produkter. De första yrkena kom, som gjorde att sociala ställningar blev tydligare och något man kunde arbeta sig upp till. Det märks på gravarnas innehåll av varor, smycken och annat som den döde fick med sig till nästa liv. Metallen blir också en bra valuta för handel som tackor av brons. Så handelsvägar med olika knutpunkter utvecklas. Ca 500 år f.kr. så börjar man i Norden och Sverige att utvinna järn ur malm. En process om var enormt energikrävande och många skogar i Europa huggs ned. Men så var också järn en bättre, tåligare och hårdare metall att göra redskap på såsom plog men också vapen.

Se hela filmen eller varje kapitel som enskild film:

1. Forntidshistoria – historiska källor
  2. Forntidshistoria – äldre stenåldern