Utbildningsfilm Historia

Forntidshistoria – äldre stenåldern

Kap. 2: Äldre stenåldern
Den äldre stenåldern pågår under cirka 2,5 miljoner till 6 000 år f.kr. Homo sapiens som modern människa utvecklades för ca 200 000 år sedan. Sen för cirka 100 000 år sedan vandrade de mot Asien och för ca 40 000 år sedan till Europa. Att vi kunde kontrollera elden är ett av de största framstegen under denna period men även att vi kunde tillverka vapen och använda mycket av bytenas skinn, senor etc. för att bygga tält, göra nålar och tråd. En stor del av kosten förutom kött från byten var ätbara växter, bär, frukt och svamp och man använde sig av läkeväxter såsom timjan, rosmarin och blåklint. Man har hittat grottmålningar som är nära 40 000 år gamla men de levde mestadels som nomader och bodde inte i grottor.

Se hela filmen eller varje kapitel som enskild film:

1. Forntidshistoria – historiska källor
  2. Forntidshistoria – äldre stenåldern