Utbildningsfilm Historia, Filosofi

Förstå sammanhanget – Simone de Beauvoir och Det andra könet

Den 1 maj 1948 publicerar Simone de Beauvoir ett utdrag ur sin essä Det andra könet i en tidskrift. Vid bokreleasen 1949 blir det skandal i det patriarkala Frankrike. Där beskriver författaren hur män förslavar kvinnor. Vatikanen svartlistar boken men kvinnor läser den. I USA säljs mer än en miljon exemplar. Parallellt med skrivandet kämpar de Beauvoir för kvinnors rättigheter och fri abort. Hon hade också en relation med författaren Jean-Paul Sartre.

• Vad menas med feminism?

Vad kan historiska källor lära oss om människors och gruppers strävan att påverka sina levnadsvillkor? Serien "Förstå sammanhanget" underlättar förståelsen av orsaker och konsekvenser till komplexa skeenden. Alla delar har en egen handledning.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2021