Utbildningsfilm Svenska, Studieval

Framtidsdrömmar

Dagens ungdomar går ut skolan mot en historiskt hög arbetslöshet för unga. Det är gängmord och vapen i omlopp. Klimathotet är ett faktum. Journalister i stad efter stad frossar i händelser som skrämmer. Vad är bilden av dagens ungdomar, hur målas den? Och vad görs för dem?

Möt ungdomar i Helsingborg som berättar om sina framtidsdrömmar och sina planer om hur de ska nå dit. Men också hur de vill att deras liv ser ut om 20 år. Möt även människor i olika offentliga instanser som arbetar med att stötta och driva utvecklingen mot en ljusare framtid.

Filmen kan användas som inspiration för att skriva texter i svenskämnet men också för mentorer för åk 8 och 9 som vill hjälpa eleverna att fundera på vad de vill i framtiden. I gymnasiet kan filmen användas när man arbetar med offentliga instanser och deras uppdrag och tillvägagångssätt. Beroende på vad du vill så är denna film mycket användbar och inspirerande. Filmare: Klas Karterud

• Produktionsland: Sverige
  • Produktionsår: 2019