Utbildningsfilm Engelska

Perseus och Medusa (engelskt tal)

Den grekiska mytologin är full av världskända sagor, som den om hjälten Perseus och Medusa, vars ansikte ingen kunde titta på utan att förvandlas till sten.

En gång blev kungen Akrisios spådd att hans dotterson skulle orsaka hans död. Därför ville han inte ha barnbarn. Men dottern Danaë hade just fött sonen Perseus. När kungen hörde det skickade han dem långt ut till havs i en kista. Men Zeus räddade dem båda. När så Perseus i vuxen ålder fick det omöjliga uppdraget att hämta Medusas huvud riskerade han att bli förstenad av hennes blick, men klarade sig tack vare en spegel. Kunde spådomen ändå besannas?

Filmen ingår i serien Grekisk mytologi.