Utbildningsfilm Fysik

I huvudet på Albert Einstein

Det är svårt att greppa universums accelererande expansion, svarta hålens oerhörda gravitation och den fjärde dimensionen rumtiden. Och att de alla bygger på samma grundformel! Och det är Einsteins förmåga att göra tankeexperiment från barndomstiden har gett oss E=mc².

Dessa tankeexperiment ledde steg för steg till hans stora utmaning. Att sammankoppla de ej kompatibla teorierna mellan Newtons gravitationsteori och Maxwells beskrivning om ljuset som elektromagnetisk strålning. Som sen ledde till den allmänna och särskilda relativitetsteorin. Filmen beskriver lättfattligt och med tydliga illustrationer hur Alberts tankeexperiment såg ut samtidigt som den beskriver hans liv och gärningar för framtidens fysik.

Tidkod man kan nyttja om man behöver dela upp filmvisningen:

00:00 Einsteins liv och teoriernas uppkomst. Relativitetsteorins utveckling beskrivs med tydliga praktiska bilder.

35:00 Einsteins slutforskning efter andra världskriget på Princeton i USA till nutida fysik, högre teknologi som sen bevisar hans teorier.

Filmen har visats på SVT.

• Produktionsland: Storbrittanien
  • Produktionsår: 2015