Utbildningsfilm Fysik

Förstå upptäckten – Kvantfysik

Kvantfysik – ett steg in i det okända!

”Kvantfysiken liknar ingen annan teori. Den går stick i stäv med vårt intuitiva sätt att uppfatta verkligheten.” Med denna teori förstår vi hur materia i sin minsta skala beter sig. Filmen börjar i kunskapen om vågors beteende och liknelser mellan vatten-, ljus- och ljudvågor. Sedan förklaras det pedagogiskt om vakuum i atomen, katten i lådan och varför rymdforskning är bra.

• Hur fungerar vågor i olika medium?
  • Vad är interferens?
  • Om atomen består mest av vakuum, hur är det då med min kropp?

Få inblick i ljusets dualistiska egenskaper att kunna vara både en ljusvåg och ljuspartikel, foton. Det är ju som om något skulle vara både varmt och kallt samtidigt! Tänk om inte forskarna inte hade intresserat sig för ljusets natur, då hade vi nog inte haft datorer, rymdresor och mobiltelefoner. Några begrepp och personer som nämns i filmen är diffraktion, kärnpartiklarna, Thomas Young, Becquerel, frekvenser, interferens, Max Planck, fysikens historia under 200 år.

Om du någonsin har funderat på hur människan lärde sig att använda elektricitet, ärftlighet, elektromagnetiska vågor, gravitation och mycket mer ska du sträcktitta på serien "Förstå upptäckten". I var och en av filmerna får du följa från första upptäckt av ett fenomen till hur förståelsen av det används idag.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2021