Utbildningsfilm Samhällskunskap

Internationella händelser – Förenta Nationerna

FN:s grundande 1945 var för att uppnå några av mänsklighetens mest lovvärda mål; att upprätthålla fred och göra slut på fattigdom och hunger. År 2000 lanserade FN milleniemålen som var ett 15-årigt program med globala mål inom åtta nyckelområden inom extrem fattigdom, hälsovård och utbildning. Sedan dess har andelen extremt fattiga på jorden minskat med hälften, vilket ses som en framgång. Från 2016 finns nya ambitiösa mål kring hållbar utveckling att uppnå fram till 2030. Ett av målen är att helt eliminera extrem fattigdom och frågan är om målet är realistiskt. Med 193 medlemsstater är FN en trögrörlig organisation som behöver reformeras.

Vad är för- och nackdelarna med FN:s organisation?

Den amerikanska serien Internationella händelser belyser globala händelser med en reflekterande blick och utifrån flera aktörers perspektiv.
Serien är producerad av den icke vinstdrivande amerikanska organisationen Foreign Policy Association (FPA).

• Produktionsland: USA
  • Produktionsår: 2016