Utbildningsfilm Samhällskunskap

Internationella händelser – Nord- och Sydkorea

Vid slutet av andra världskriget blev Korea delat i två delar. Den nordliga delen av den koreanska halvön ockuperades av Sovjetunionen och den södra av USA. I dag är Nord- och Sydkorea två extrema motpoler. Nordkorea är underutvecklat, fattigt och styrt av en korrupt auktoritär regim, medan Sydkorea har blivit ett av de mest utvecklade länderna på jorden. Med så stor skillnad är frågan om ett enande är möjligt eller ens önskvärt.

Hur har Nordkorea fått tillgång till kärnvapen och hur försöker omvärlden förhandla fram en nedrustning?

Den amerikanska serien Internationella händelser belyser globala händelser med en reflekterande blick och utifrån flera aktörers perspektiv.
Serien är producerad av den icke vinstdrivande amerikanska organisationen Foreign Policy Association (FPA).

• Produktionsland: USA
  • Produktionsår: 2016