Utbildningsfilm Samhällskunskap

Internationella händelser – Kurderna

Den bergiga regionen Kurdistan breder ut sig över de fyra länderna Turkiet, Syrien, Irak och Iran och kurderna som bor där är en av de största folkgrupperna i sydvästra Asien. De flesta kurder drömmer om självständighet. I västvärlden är kurderna mest kända för det oljerika och självständiga området i den irakiska delen av Kurdistan, som också har varit nära förbunden med USA sedan Saddam Hussein avsattes 2003. Sedan dess har irakiska Kurdistan blomstrat ekonomiskt, socialt och kulturellt. Senare har kurder även bekämpat IS med stöd av USA.

Hur ska drömmen om självständighet bli verklighet med de övriga fyra ländernas samtycke och är kurderna själva eniga om frågan?

Den amerikanska serien Internationella händelser belyser globala händelser med en reflekterande blick och utifrån flera aktörers perspektiv.
Serien är producerad av den icke vinstdrivande amerikanska organisationen Foreign Policy Association (FPA).

• Produktionsland: USA
  • Produktionsår: 2016