Utbildningsfilm Matematik

Matematikens universum – Infinitesimalpromenader

För 300–400 år sedan fanns hastighetsbegreppet knappast alls. Antika filosofer har till och med hävdat att hastighet teoretiskt inte kan finnas. Till slut kunde Newton, inspirerad av fallande äpplen, lägga grunden för differentialkalkylen. Ett matematiskt område som förutom att förklara hastighet idag används inom fysik, ekonomi och epidemiologin.

• Men var Newton verkligen först med dessa idéer? Och vad var det egentligen som fick antikens filosofer att ligga sömnlösa?

Matematikens universum är en häpnadsväckande serie som på ett kul sätt tar sig an svåra matematiska problem. Med snillrika lättillgängliga exempel ges en inblick i abstrakt matematiskt tänkande!

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2022