Utbildningsfilm Matematik

Matematikens universum – Poincarés förmodan

Visst är det självklart att en sfär och en donut har olika former? Fast inte för en topolog. Grigorij Perelman bevisade Poincarés förmodan som är ett liknande problem fast i 4-dimensioner. För det skulle han få ett pris på en miljon dollar, vilket han tackade nej till. I topologin anses sfärer, vaser och tallrikar vara homeomorfa mångfalder. En donut är något annat. För att matematiskt särskilja dessa mångfalder behövs begrepp som kompakta och enkelt sammanhängande mängder. Här ges en inblick i den abstrakta matematiska världen.

• Varför lägger topologerna blommorna på en tallrik istället för i en vas?

Matematikens universum är en häpnadsväckande serie som på ett kul sätt tar sig an svåra matematiska problem. Med snillrika lättillgängliga exempel ges en inblick i abstrakt matematiskt tänkande!

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2022