Utbildningsfilm Biologi

Min oro – panikångest

Luke och Jenny berättar
I fyran oroade sig Jake för sin mamma som hade ont i ryggen. Dessutom fick han veta att hans pappa blivit sjukare.  Jake var rädd för vad som kunde hända hemma. Han kunde bli skakig och bete sig konstigt bland människor. Andningen kunde bli påverkad och hjärtat slog hårdare. Men problemet blev bättre efter att Jake började träffa en terapeut.

För Jenny började panikångesten när hon sov borta första gången och undrade var hennes föräldrar var. Men sedan fortsatte hon att oroa sig och ju mer hon oroade sig desto mer ökade oron. Benen och armarna kunde skaka. Eller så såg hon suddigt och hjärtat slog hårdare. Jenny började också må bättre när hon träffade en psykolog. Hon förstod att kroppen reagerade på olika sätt när hon blev rädd, orolig eller ledsen.

”Nu när jag vet vad det är blir jag inte rädd.”

I den animerade brittiska serien Min oro berättar barn med egna ord, uppriktigt, om känsliga och svåra händelser som har fått dem att må dåligt. Vi får veta vad som hände, hur de mådde och hur det så småningom blev bättre.

• Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2017